• Hulp en ondersteuning thuis

Voor mantelzorgers

Wanneer iemand door ziekte (lichamelijk of psychisch), een functiebeperking of ouderdom zorg nodig heeft is het vaak iemand uit de nabije omgeving die een groot deel van de zorg op zich neemt. Vaak is dit geen bewuste keuze, maar doet u wat er op dat moment nodig is. Als de zorg langer duurt dan drie maanden (8 uur per week of meer) dan bent u mantelzorger.

Mantelzorgers zijn er van alle leeftijden. Zorgen voor een ander wordt vaak als iets vanzelfsprekends gezien. Dit kan echter ook betekenen dat uw eigen leven er heel anders uit komt te zien:

• U kunt moeilijker een dagje weg,
  • Uw werk is moeilijk te combineren met het zorgen voor de ander,
  • U heeft het gevoel (altijd) rekening te moeten houden met degene voor wie u zorgt,
  • U kunt ervaren dat u er alleen voor staat,
  • U weet niet waar u terecht kunt met uw vragen,
  • U vraagt zich af of u het wel goed doet,
  • U kunt zich moeilijk ontspannen

Individueel advies

Zorgen voor een ander kan veel voldoening geven, maar kan ook een grote belasting worden. Het is belangrijk om er regelmatig bij stil te staan of u de zorg nog op dezelfde manier kunt blijven geven. Ervaart u zorgen? Heeft u vragen? Of wilt u uw ervaringen graag delen en advies in winnen? Dan kunt u contact opnemen met een medewerker van het Steunpunt Mantelzorg.

Contact IJsselstein
Wilma Kleijweg
w.kleijweg@stichting-pulse.nl

Contact Lopik
Ilse Nederend
Tel:0348 792006
I.nederend@stichting-pulse.nl

Informatie

Wilt u op de hoogte blijven van regelgeving en maatschappelijke ontwikkelingen die voor mantelzorgers van belang zijn?

1. Volg dan Steunpuntmantelzorg IJsselstein en Lopik op Facebook

2. Een aantal maal per jaar komt er een nieuwsbrief voor mantelzorgers uit. Hierin staat informatie over regelingen, activiteiten en bijeenkomsten. Wilt u de nieuwsbrief ontvangen? Geef u op bij bovenstaande contactpersonen. Lees hier de laatste nieuwsbrief.

Lotgenotencontact mantelzorgers

U zult merken dat het helpt om te praten met mensen die in een vergelijkbare positie verkeren. Bovendien worden er veel tips uitgewisseld tijdens deze gesprekken. Er zijn lotgenotengroepen in IJsselstein, Benschop en Lopik.

• Voor ouders van een kind met een beperking
  • Voor mantelzorgers van een partner met dementie
  • Voor mantelzorgers van iemand met een chronische ziekte of aandoening
  • Voor mantelzorgers van iemand met Niet Aangeboren Hersenletsel
  • Voor mantelzorgers van iemand met psychiatrische problemen
  • Voor jonge mantelzorgers (12-23 jaar)

Wilt u eens overleggen of het iets voor u is, dan kunt u eerst bellen met één van de coördinatoren van het Steunpunt Mantelzorg. Er bestaan verschillende lotgenotengroepen bij het steunpunt mantelzorg.

Contact IJsselstein
Wilma Kleijweg
w.kleijweg@stichting-pulse.nl

Contact Lopik
Ilse Nederend
Tel:0348 792006
I.nederend@stichting-pulse.nl

Alzheimer Café

Wilt u meer weten over de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie? Dan is een bezoek aan het Alzheimercafé de juiste stap. Het Alzheimercafé is een maandelijkse bijeenkomst voor mensen met dementie, hun naasten en belangstellenden.

Elke maand wordt onder leiding van een deskundige gespreksleider een bepaald thema centraal gesteld. Bezoekers kunnen vragen stellen maar ook ideeën, informatie en ervaringen uitwisselen.

Zowel in IJsselstein als in Lopik is er elke maand een Alzheimercafé. Onder 'overzicht activiteiten' vindt u de data en de locatie.

Het Alzheimercafé wordt georganiseerd door Axioncontinu, Vitras, huisartsen medische maatschap IJsselstein en Lopik, Vecht en IJssel locatie Ewoud en stichting Pulse. Dit alles onder verantwoording van Alzheimer Nederland. Op de website van Alzheimer Nederland www.alzheimer-nederland.nl vindt u meer informatie.