• Lopik

Steunpunt Mantelzorg

Wanneer iemand door ziekte (lichamelijk of psychisch), een functiebeperking of ouderdom zorg nodig heeft is het vaak iemand uit de nabije omgeving die een groot deel van de zorgt op zich neemt. Vaak is dit geen bewuste keuze, maar doet u wat er op dat moment nodig is. Als de zorg langer duurt dan drie maanden (8 uur per dag of meer) dan bent u mantelzorger.

Mantelzorgers zijn er van alle leeftijden. Zorgen voor een ander wordt vaak als iets vanzelfsprekends gezien. Dit kan echter ook betekenen dat uw eigen leven er heel anders uit komt te zien:

• U kunt moeilijker een dagje weg.
  • Uw werk is moeilijk te combineren met het zorgen voor de ander.
  • U heeft het gevoel (altijd) rekening te moeten houden met degene voor wie u zorgt.
  • U kunt ervaren dat u er alleen voor staat.
  • U weet niet waar u terecht kunt met uw vragen.
  • U vraagt zich af of u het wel goed doet.
  • U kunt zich moeilijk ontspannen.

Individueel advies
Zorgen voor een ander kan veel voldoening geven, maar kan ook een grote belasting worden. Het is belangrijk om er regelmatig bij stil te staan of u de zorg nog op dezelfde manier kunt blijven geven. Ervaart u zorgen? Heeft u vragen? Of wilt u uw ervaringen graag delen en advies inwinnen? Dan kunt u contact opnemen met Ilse Nederend, coördinator Steunpunt Mantelzorg.

Telefoon 034 879 20 06, e-mail: i.nederend@stichting-pulse.nl